Λίγα λόγια για το πρότυπο ISO 9001

1. είναι το πλέον διαδεδομένο παγκοσμίως πρότυπο διαχείρισης της ποιότητας.
2. Μπορεί να εφαρμοστεί από οποιονδήποτε οργανισμό ενδιαφέρεται να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας του, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται.
3. Εντούτοις καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνονται από οργανισμούς που εφαρμόζουν το πρότυπο σε όλες και όχι σε μεμονωμένες θέσεις ή δραστηριότητες.
4. Τα στάδια εφαρμογής της ποιότητας είναι:

Μελέτη και Ανάπτυξη

Προετοιμασία και εσωτερικές επιθεωρήσεις

Επιθεώρηση από το φορέα

Συντήρηση του συστήματος

Οφέλη από την εφαρμογή ενός Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας
κατά ISO 9001

1. Η αύξηση της ικανοποίησης των πελατών
2. Η δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
3. Η βελτίωση της επιχειρηματικής επίδοσης
4. Η προσέλκυση επενδύσεων
5. Η βελτίωση της εικόνας του οργανισμού
6. Η μείωση του λειτουργικού κόστους και η εξοικονόμηση πόρων
7. Η ενθάρρυνση της εσωτερικής επικοινωνίας,
8. Η αύξηση της ικανοποίησης του προσωπικού και η μεγαλύτερη ανάληψη ευθυνών

ΕΠΙΠΕΔΟ 1: Εγχειρίδιο Διαχείρισης Ποιότητας (ΕΔΠ)

Το Εγχειρίδιο αποτελεί το πρώτο επίπεδο τεκμηρίωσης του Συστήματος Ποιότητας.
Το ΕΔΠ περιλαμβάνει μία γενική, επαρκή και σύντομη περιγραφή του Συστήματος Διαχείρισης του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ, σε πλήρη αντιστοιχία με τις απαιτήσεις του Προτύπου ISO 9001:2008.
Σε αυτό δεν περιλαμβάνονται τεχνικά στοιχεία ή άλλου είδους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΎ και μπορεί να διατίθεται, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο, σε ενδιαφερόμενους εκτός της Επιχείρησης για ενημέρωση ή σαν εργαλείο Μarketing.

Στο Εγχειρίδιο Συστήματος Διαχείρισης αναφέρονται οι βασικές αρχές της ποιότητας όπως αυτές καθορίζονται από την Εθνική και Διεθνή Νομοθεσία, σύμφωνα με την οδηγία ISO 9001:2008.

ΕΠΙΠΕΔΟ 2: Εγχειρίδιο Διαδικασιών (ΕΔ)

Το ΕΔ αποτελείται από διαδικασίες η εκτέλεση των οποίων καθορίζει την λειτουργία του Συστήματος Διασφάλισης της Ποιότητας.

Μαζί με αυτές τις διαδικασίες γίνεται αναφορά στα χρησιμοποιούμενα έγγραφα, στα αρχεία, και στις αρμοδιότητες - υπευθυνότητες του εμπλεκόμενου ανθρώπινου δυναμικού για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ.

Οι Διαδικασίες για την Διαχείρισης της Ποιότητας θα χρησιμοποιούνται από το προσωπικό του οργανισμού σας, για τον καθορισμό του τρόπου εργασίας του τμήματος τους μαζί με τις αντίστοιχες ανά θέση οδηγίες.
Οι διαδικασίες για την Διασφάλιση της Ποιότητας αποτελούν τον κορμό του Συστήματος και κατανέμονται στις εξής ενότητες:

Ενότητα 1: Οργανόγραμμα- καθηκοντολόγια- επικοινωνία
Ενότητα 2: Σχέσεις με Πελάτες
Ενότητα 3: Προμήθειες
Ενότητα 4: Οργάνωση Ποιότητας
Ενότητα 5: Υποδομές
Ενότητα 6: Υποστήριξη του Συστήματος για την Ποιότητα

Ενότητα 1: Οργανόγραμμα-καθηκοντολόγια-επικοινωνία

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Οργανωτική Δομή Εταιρείας: Οργανόγραμμα, Επιμέρους Οργανογράμματα, Καθήκοντα Τμημάτων και Διευθύνσεων, Πίνακας Δικαιοδοσίας
• Οργάνωση Ποιότητας– Πολιτική Ποιότητας: Καθήκοντα Συντονιστή ISO 9001:2008
• Περιγραφή Καθηκόντων: Καθηκοντολόγια ανά θέση εργασίας, Ανάθεση Αρμοδιοτήτων
• Εσωτερική Επικοινωνία: Υποδοχή, Εσωτερικό e-Μail, Γραμματειακή Υποστήριξη, Εσωτερικό Σημείωμα, Πίνακας Ανακοινώσεων
• Επικοινωνία με Εξωτερικούς Φορείς: Υπάλληλος Εξωτερικών εργασιών, Επιστολές, FAX, e-mail, Πρωτόκολλο Εισερχομένων- Εξερχόμενων, Διασφάλιση Δεδομένων
• Περιβάλλον Εργασίας: Διαμόρφωση χώρων Εργασίας - Εργονομία, Διαχείριση Αποβλήτων και Εξοικονόμηση Ενέργειας, Υγιεινή και Ασφάλεια Εργαζομένων
• Επικοινωνία με Συνεργαζόμενους Φορείς

Ενότητα 2: Σχέσεις με Πελάτες

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Νέους Πελάτες: Ανίχνευση αναγκών της αγοράς και προτάσεις Προκηρύξεων Νέων Έργων, Εξεύρεση Πελατών
• Προσφορές: Χονδρική πώληση, τιμοκατάλογος.
• Συμβάσεις: Χονδρική
• Παράπονα – Σχόλια πελατών.
• Εξυπηρέτηση μετά την Πώληση: Επικοινωνία με Πελάτες μετά την Πώληση

Ενότητα 3: Προμήθειες

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Καταγραφή Προδιαγραφών (Χημικά, Βιολογικά και Φυσικά χαρακτηριστικά) και Οδηγιών Ελέγχου Προμηθευόμενων Προϊόντων
• Περιγραφές Προϊόντων: Κρίσιμα και Μη Κρίσιμα Προϊόντα - Υπηρεσίες
• Καταγραφή και Αξιολόγηση Προμηθευτών: Αρχικός Κατάλογος Προμηθευτών , Προσωρινά Εγκεκριμένοι Προμηθευτές, Εγκεκριμένοι Προμηθευτές,

Μη Εγκεκριμένοι Προμηθευτές

• Επιθεώρηση – Βαθμολόγηση - Ανασκόπηση Προμηθευτών
• Σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης υπεργολάβων και εξωτερικών συνεργατών
• Παραγγελίες - Συμβάσεις με Προμηθευτές: Πίνακας Δικαιοδοσίας , Εντοπισμός Αναγκών
• Κρίσιμα Σημεία κατά την Παραλαβή - Ποιοτικός Έλεγχος - Διορθωτικές Ενέργειες
• Διακίνηση.

Ενότητα 4: Οργάνωση Ποιότητας

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Προδιαγραφές - Οδηγίες Εργασιών και Υπηρεσιών
• Νομοθετικές Απαιτήσεις σε Ευρωπαϊκό και Εθνικό Επίπεδο, Εσωτερικός Κανονισμός
• Ανάλυση Δεδομένων και Διεργασιών
• Αναγνώριση Κινδύνων και Προληπτικός Ποιοτικός Έλεγχος σε όλες τις Διεργασίες
• Διορθωτικές Ενέργειες και Έλεγχος Μη Συμμορφούμενου Προϊόντος / Υπηρεσίας
• Αναγνώριση και Ιχνηλασιμότητα
• Αντικειμενικοί Σκοποί και Στόχοι για κάθε κρίσιμη διεργασία (key Performance Indicators)

Ενότητα 5: Υποδομές

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων: Προσωπικό και Μόνιμοι Συνεργάτες
• Υγιεινή και Ασφάλεια εργασίας
• Διαχείριση Ηλεκτρολογικών & Ηλεκτρονικών Συσκευών και Λογισμικού.
• Διαχείριση Μηχανολογικού Εξοπλισμού: Συντήρηση – Επισκευή - Απόσυρση
• Διαχείριση και Βαθμονόμηση Οργάνων Μέτρησης : Διαδικασίες Αξιολόγησης, Συντήρηση και Έλεγχος καλής λειτουργίας
• Διαχείριση Μηχανοκίνητου Εξοπλισμού : Κατάσταση για Δικαιοδοσία χρήσης

Ενότητα 6: Υποστήριξη του Συστήματος για την Ποιότητα

Θα περιλαμβάνει Διαδικασίες για:

• Τον Έλεγχο Τεκμηρίωσης του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας : Αρχεία και Έγγραφα του συστήματος, Αλλαγές και Τροποποιήσεις Εγγράφων
• Τις Εσωτερικές Επιθεωρήσεις του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας: Ερωτηματολόγιο
• Διορθωτικές Ενέργειες - Βελτίωση του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας
• Ανασκόπηση του Συστήματος Διασφάλισης της Ποιότητας: Επαλήθευση - Επικύρωση - Παράπονα - Αστοχίες

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

Φορείς Πιστοποίησης υπάρχουν πολλοί διεθνείς και Ελληνικοί.
Οι πιο γνωστοί είναι οι:

• ΕΛΟΤ (www.elot.gr) τηλ. 210-21 20 431
• Lloyds Register (LRQA) HELLAS (www.lrqa.gr) τηλ. 210 45 80 896 (κα Λίποβατς)
• TÜV AUSTRIA (www.tuvaustriahellas.gr), τηλ. 210 52 20 920
• TÜV Hellas (www.tuvhellas.gr)
• Bureau Veritas (www.bureauveritas.gr)

Το πιστοποιητικό έχει τριετή ισχύ.
Για την επόμενη τριετία επανεκδίδεται με τον ίδιο αριθμό μετά από επιθεώρηση κ.ο.κ